אצלנו בסטודיו - נלמדת היוגה הנשית המקורית על פי שיטתה של מירה ארצי פדן (מפתחת השיטה)  |  סטודיו להתאהב בנשיות שלך שמח לארח אותך במשכננו ברמת גן, כאן תוכלי להירגע, להתחזק, ולהעצים את נשיותך- ברוכה הבאה!  |  אנו מזמינות אותך- למעגל ראש חודש- מעגל נשים המאפשר לך לחוות תהליך חווייתי ומרגש בקבוצה. פרטים נוספים בדף מעגלי ראש חודש (באתר)  |  10 שיעורי יוגה בשבוע, 4 מורות שונות, שיעורים בכל יום וחופש בחירה מוחלט!  |  

                     

                           יוגה וחג החנוכה/ 
© נורית לביא

"האמת היא האור העוזר לך לצאת מן החשכה.  
      הדלק אותו"   רבי נחמן מברסלב




לחג החנוכה שמות רבים:
חג האוּרים ) מתיעוד ראשוני של ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו).
חג הגבורהלזכר גבורת המכבים.
חג הניסים- לזכר נס פח השמן.
חג המכביםלזכות ניצחון המכבים.
חג האור - למשמעות האור.
 

מדוע חוגגים בחנוכה:
בשנת 167 לפני הספירה החלו החשמונאים להנהיג
ההתקוממות (שכונתה "מרד החשמונאים") נגד השלטון הסלאוקי
בארץ ישראל ששלט ומנע את קיום המצוות יהודיות.
בשנת 164 לפנה"ס (שנת ג' תקצ"ז בלוח העברי) הצליחו המורדים לשחרר את ירושלים ובית המקדש משלטון היוונים והמתיוונים, שתחת שלטונם שבת בית המקדש מפעילות כשלוש שנים.

חנוכה מוזכר לראשונה בספר נחמיה בפרק י"ב בפסוק כז. "ובחנוכת חומת ירושלים, ביקשו את הלויים מכל מקומותם, להביאם, לירושלים-לעשות חנוכה ושמחה ובתודות ובשיר, מצלתיים  נבלים ובכינורות."    
האירועים שבגללם אנו חוגגים את החנוכה אירעו כאמור, על פי ספר מכבים בשנת 164 לפני הספירה, יותר ממאתיים שנה לאחר חתימת המקרא.  לפי התיאור בספר מכבים א' בסוף פרק ד' חג החנוכה נקבעה לזכר הניצחון על האויבים ולזכר חנוכת המזבח.

אנו מדליקים נרות לזכר נס פח השמן הכשר היחיד שנמצא בהיכל בית המקדש. "שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברה  מלכות בית חשמונאי,  בדקו ולא מצאו אלא פח אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול, ולא היה בו אלא להדליק יום אחד, נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים". (מתוך ספרו של יוסף בן מתיתיהו). יש לציין אף שהמרד לא נגמר, והלחימה בארץ ישראל המשיכה כעשרים שנים נוספות, נקבע תאריך החג בימי השיא של המאבק - ימי שחרור המקדש וירושלים.

החנוכיה מסמלת את נס השמן שהספיק להדלקת הנרות בבית המקדש בימי החשמונאים במשך שמונה ימים. לעומתה מנורת בית המקדש היתה בעלת שבעה קנים כפי שצויין בספר התורה 
יתכן כי החנוכיה היא בת שמונה קנים מפאת האיסור בהלכה לעשות מנורה הדומה למנורת בית המקדש (תלמוד בבלי, ראש השנה כ"ד ע"א). המנורה נבחרה כסמל למדינת ישראל, סמל לתקומתנו.
סמל המנורה מופיע על כל מסמך רישמי של מדינת ישראל ובכל מוסד ממלכתי המייצג את ישראל. 

סמל הסביבון- הסביבון מסמל את חנוכה כיוון שהוא קם ונופל, נופל וקם, כמו החשמונאים במלחמתם נגד היוונים.


                האור שבתוכנו, צלם בדמותו:
"ויאמר אלוהים ויהי אור ויהי אור" בראשית א' פסוק ג'

חג החנוכה הוא חג שאומר לאדם - " הגיע הזמן להכניס קצת "אור" לחיים, ל"הדליק את הנר", אור הנר הינו אור קטן בחושך גדול, אבל זוהי התחלה.

ממש כמו התחלת בריאות העולם, גם העולם התחיל מהאור.

האור ביוגה הוא אותו ניצוץ פנימי שזורח מתחת ודרך כל שכבות האנרגיה של האדם. הרחבה על כך באתר שלי:

http://www.yoga-nl.co.il/205342/%D7%A9%D7%9B%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%94%D7%90%D7%A0%D7%A8%D7%92%D7%99%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9D


 
בחג מספרים על מרד החשמונאים בממשל היוונים וניצחונם.
ניתן לראות בסיפור זה משל ביוגה. בכל שיעור יוגה נשית אנו מנסות להתחבר למקום העמוק, הצלול והנקי ביותר בתוכנו, כל שיעור הוא ניצחון של השקט על פני הרעש של ההכרה, ניצחון השלווה, הקבלה והנינוחות ועל פני הרגשות השליליים. 

לפי הבודהיזם- "אדם מואר" אינו אדם שיש לו תשובות לכל, אלא שזהו האדם שנגמרו לו השאלות.
הוא זורם עם מה שהחיים מזמנים לו בנינוחות.

לאורך החיים יהיו בתוכנו גם רעשי ההכרה וגם הטלטלות הרגשיות, אך היוגה מלמדת אותנו להכיר גם רבדים עמוקים יותר, להכיר את הרבדים בהם לרגשות השליליים כבר אין השפעה עצומה על חיינו.
היוגה מלמדת אותנו איך להפסיק להזדהות עם ההכרה שנוטה לבחוש ולנפוש וליצור פרשניות והצמדויות על כל מצב שקורה לנו.
מי שמתרגלת יוגה לאורך זמן תלמד איך לא ליצור מסיפורי חייה- תסריטי דרמה, אלא לזהות אותם כמצבים חולפים. 
כשמשתחררים מהרגשות הקשים והרעשים הפנימיים קל לפתח תכונות של חמלה, הכלה ואהבה ונכנסים בטבעיות למסלול ההתפתחות הרוחנית.
בקבלה (לפי הרב ליכטמן) הכוח העליון נקרא "בורא", מלשון "בוא וראה".
"בוא" פירושו שאתה יכול להתקרב אליו, דרך "השתוות הצורה", דרך השתוות התכונות שלך לתכונות שלו. אתה עושה כל מיני פעולות פנימיות כדי להתקרב אליו, להרגיש אותו יותר ויותר. "וראה" פירושו – ואז תכיר אותו


חג הגבורה:

כפי שהוסבר בפסקה הקודמת, היוגה היא דרך לעורר התגברות. אנו מתגברות בשעורים על הרגשות השלילים, על דכדוך, ועל רעשי ההכרה.
אתן מוזמנות להרחיב את הידע בעניין לקרוא על "גורמי הסבל האנושי"- מאמר שכתבתי באתר שלי:
http://www.yoga-nl.co.il/205342/%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%9E%D7%99-%D7%94%D7%A1%D7%91%D7%9C-%D7%94%D7%90%D7%A0%D7%95%D7%A9%D7%99

לפי היוגה לעולם האדם אחראי על סבלו שלו. אנחנו נוהגים לחשוב שאדם כפות במידה רבה לגורל ולנסיבות חיצוניות שאינן בשליטתו ושנסיבות אלו גורמות אושר או סבל. אבל היוגה גורסת שללא תלות בנסיבות ובמציאות החיצונית, אושר או סבל הן תמיד בחירה פנימית.

היוגה מספקת לנו אמצעים (תנוחות, תרגילי נשימה, תרגילים לניקוי) המביאים להתנקות, אופטימיות,  התעוררות והתגברות:

טרטאק ומדיטציות ריכוז למינהן.
תנוחות הקשתות אחורה (גמל, קשת, הארבה, ברבור, קוברה),
תנוחות פיתולים (מאריצ'אסנה, מאטסיאנדרהאסאנה),
תנוחות עמידה מסוימות עם דגש על שהייה ארוכה (ויראבהדרהאסאנה – לוחמים, טריקונאסאנה – משולש).
ויניאסות ממריצות כגון הברכה אל השמש.
נשימות- בהסטריקה וסוריה בהדא פראנאימה (נשימה בהדגשה על נחיר ימין) יחד עם עצירת נשימה לאחר שאיפה (אנטהאר קומבקה) ימריצו ויעוררו בן רגע.
קאפאלבהטי ואוג'אי- גם הן נחשבות כתרגול נשימה מחמם.

*חשוב ללמוד ממורה מנוסה מה לתרגל לפני מה (יש תרגילים
עם אפקט מנקה, ויש שיתנו אפקט מעורר) ומה מהדברים מתאים למצב הרגשי הנתון.


דרך ההארה:

קיימים מונחים רבים ובהרבה שפות מתייחסים להארה:
ביוגה- סמדהי.
בנצרות- לידה מחדש (ישו).
בבודהיזם-  הארה/ התעוררות (בודהה).
בהינדואיזם- מוקשה. 
בסנסקריט נירוונה. 
ביהדות- גאולה. 

בכל הזרמים ישנה שאיפה להגיע להארה.
בהינדואיזם ובבודהיזם הדרך העיקרית בה נוקטים המאמינים לשם הגעה למצב זה, היא תרגול מדיטטיבי ונפשי במטרה לבטל את תאוותיו ותשוקותיו של האדם. (יוגה היא סוג של מדיטציה בתנועה).
על פי היוגה סוטרא של פטנג'לי בתרגול יוגה מתקיימת פעולת הגבלה של ריכוז מדיטטיבי. היתרון בפעולה זו הוא שהמכיר שרוי בצורתו שלו ואינו מקבל את צורת תנודות ההכרה (צ'יטה(. מצב זה של הגבלת תנודות ההכרה נקרא הארה (סמאדהי(.
סמדהי זהו מצב תודעה עילאי, בו נעלמת הנפרדות והאדם חש שתודעתו מתרחבת ומתאחדת עם התודעת הברהמן (תודעה אלוהית). למעשה מכאן (ע"פ "ויאסה") מתחילה היוגה האמיתית.
בסמדהי המתרגל אינו אומר יותר אני צופה בעץ, אלא הופך (בחוויה) לצופה ולעץ גם יחד.
הסמדהי היא ההארה הרוחנית הנפלאה ביותר, לאחריה האדם אינו נשאר כשהיה.
 
על הניסים...

נס גדול היה פה:
"יש שתי דרכים לחיות את חייך. האחת היא כאילו שום דבר אינו נס. השניה היא כאילו כל דבר הוא נס"/ אלברט איינשטיין.
הדבר החשוב ביותר הוא להשאר עירני, לחפש את הניסים ולא להתעלם מהםנס לא קיים אם אף אחד לא העריך אותו.
אם אני רואה את האוטובוס בתחנה אבל אני עדיין רחוק,
ובמפתיע הוא מתעכב עד שאני עולה – האם זה נס או לא? זאת הנקודה! אם אני אנהג לפי בית הלל ואחליט שזה נס – יש נס.
אם אני אחמיר לפי בית שמאי ואסביר לעצמי למה זה לא נס,
לא יהיה נס. יש להבין שלא מדובר בסתם "שכנוע עצמי.
"הגישה משפיעה בחזרה על העולם בדרכים נסתרות ומזמנת
ניסים נוספים וגדולים יותר. זה בדוק!

על הנפלאות:
לפעמים הניסים מתבטאים בצורה שלא מובנת לנו, משהו שרצינו מתבטל, תוכניות משתנות, משהו מעצבן קורה ואז בדיעבד מסתבר שהיה זה "מזל טוב", כיוון שנמנע אסון, או שמשהו נפלא קרה, בעקבות השינוי הלא צפוי ושנתפס תחילה כמאכזב.

נס היוגה:
ביוגה אנו מכינים את הכלים (הגוף והנפש) להתפתחות הרוחנית ששיאה היא "נס הסמדהי"- ההארה.ביוגה כמו ביהדות נאמר, שיש לעשות כל שביכולתנו בדרך הטבע ואז הנס (שאפשר לקרוא לו סמדהי) אם יגיע יהיה חסד.
ביוגה סוטרה של פטנצ'לי- מתוארים שמונה שלבים של התפתחות ביוגה (מקביל לשמונה נרות החנוכיה) אנו מתרגלים את שבעת השלבים, ובמועד המתאים ביותר יגיע הסמדהי- השלב השמיני.
להרחבה על שמונת השלבים בהתפתחות רוחנית- קראי באתר שלי:
http://www.yoga-nl.co.il/205342/%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%AA-%D7%A9%D7%9C%D7%91%D7%99-%D7%94%D7%A8%D7%92-%D7%94-%D7%99%D7%95%D7%92%D7%94
השלב השמיני- הסמדהי, הוא כמו נר השמש בחנוכיה, הוא מה שמעל לכל יתר הנרות ומדליק אותם כך שהחנוכיה כולה תאיר ותזהר באור יקרות.
היוגה מכינה את האדם המתרגל יוגה כי לא ניתן לכפות "סמדהי", אם יתאפשר שלב רוחני זה- זה יהיה חסד, נס. 
 
 

 
דברי מחברת המאמר-

חג החנוכה הוא חג הקרוב לליבי באופן מיוחד.
יום הולדתי נחגג תמיד בסמוך לחג החנוכה, שמי נקרא על שם החג וכן יעוד חיי טמון בשמי- "נורית"- להפיץ את אור הנר בחשכה ולעזור לאנשים השרויים בחשכת חייהם.
אני מקווה שנהנית מקריאת מאמר זה.
שעורי היוגה שאני מלמדת מכוונים כל השנה (ובמיוחד בחנוכה) אל האור, היציבות והנועם שבתוכנו.
אני מאחלת לך חיים מלאי ניסים, הכרה צלולה וזכה כשמן, ואור גדול שיאיר בתוכך תמיד.
חג שמח, נורית לביא.
מורה ליוגה נשית ולנשים בהריון ברמת גן.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
האתרים שלייוגה עם נוריתי www.yoga-nl.co.il  ♦ קואוצ'ינג עם נורית www.nuritlavi.co.il ♦  
 

לייבסיטי - בניית אתרים